V září jsme v naší školce přivítali několik nových dětí. Část z nich už naší školku trošku znala, neboť to jsou sourozenci našich stávajících školáčků a chodívali je s rodiči do školky vyprovázet či vyzvedávat. Ostatní se s námi a s naší školkou teprve museli seznámit, přičemž většině z nich se to podařilo ve velmi krátké době, i když to pro ně bez přítomnosti rodičů jistě nebylo lehké. Nové děti se seznamovaly s pravidly ve školce i v jejím okolí a také s novými kamarády, začaly se učit dodržování těchto pravidel, i respektovat odlišnosti a potřeby ostatních. Starší děti si pravidla připomněly a samy začaly dohlížet na to, aby byla dodržována i mladšími.
Využíváme měsíce září, který nám nabízí spoustu úrody, ke zkoumání plodů v lese během našich dopoledních putování, a mnohé plody nacházíme i na zahradě školky. Vzpomínáme, co jsme kdy viděli růst na zahrádce, pak si hrajeme na zahradníky a přiřazujeme k sobě kartičky, na kterých určité plody postupně rostou, zrají a jsou zpracovány. Jindy třídíme z plného koše zeleninu a ovoce, zkoušíme vymodelovat plody ze slaného těsta a z dřevěných korálků a drátku vyrábíme červíky.
Úroda byla též tématem zářijové školkové slavnosti. Zazpívali jsme si všichni společně píseň o koulejícím se jablíčku, jablíčka jsme pak zkoušeli prokoulet překážkovou dráhou či jej poponést na hlavě bez jakéhokoliv držení. Z jeřabin, kukuřičných zrnek a drátku jsme vyráběli pro sebe, maminky či kamarády různé náramky, prstýnky, náhrdelníky či čelenky. Na závěr jsme se přesunuli na koncert do kostela sv. Máří Magdalény.
Ze zahrádek a lesů se postupně přesouváme k úrodě na polích. Z brambor vyrábíme tiskátka, kterými zdobíme z tvrdého papíru vystřižené šaty pro princezny. Dokreslujeme pastelkami brambory do velkého pytle, skutečné brambory zkoušíme kutálet z kopce. Přebíráme různé plody (fazole, kukuřice, čočka, pohanka, rýže aj.) a vytváříme z nich všelijaké obrazce, mozaiky. Povídáme si o tom, co vše lze pěstovat a poli, a jaká zvířata zde můžeme potkat. Při cestách okolo polí se dle suchých zbytků snažíme zjistit, co asi na poli rostlo a své domněnky ověřujeme v atlase.
Zkoušíme, jak je obtížné rozdrtit zrnka pšenice na mouku, prstem do mouky kreslíme obrázky, hmatem rozlišujeme různé druhy mouky dle velikosti zrn – hladkou, polohrubou a hrubou. Prohlížíme si knihu a kalendář se zemědělskými stroji, dozvídáme se, jak se jednotlivé stroje jmenují a jaké mají funkce. Pomocí frotážové techniky vytváříme traktor jedoucí po poli.
Díky Libušce jsme si mohli vyzkoušet i zpracování hlíny, ze které jsme vyráběli mističky s motivem listů, které jsme v hlíně otiskli. Některé tato činnost tak zaujala, že v následujících dnech zkoušeli vyrábět mističky či jiné nádobky i z hlíny jílového kopečku a vypalovat je v ohništi u špalků.
Na konci měsíce nás čekal příběh o sv. Michaelovi, který přemohl draka. Zkoušeli jsme tvar draka nejprve vytvořit z mokrých listů stromů nalepením na tabuli u vrátek, později ještě nalepováním listů a jiných přírodnin lepidlem na krabicový karton. Téměř všichni si v lese pod kostelem vyzkoušeli projít stezku odvahy, na kterou se vydávali ve dvojicích po zaznění zvuků flétny. Kdo stezku prošel, mohl se na chvilku ohřát v Michaelově ochranném plášti. Velkou odvahu ale prokázaly i všechny děti, které s písněmi vystoupily před obecenstvem na akci „Vítání občánků v obci Druztová“. Velice jim a také jejich rodičům ještě jedenkráte děkujeme za účast.
Bc. Alžběta Kalinová